26/7. o9 - Söndag!....

Hallå bloggläsare!
Nu har jag läst klart boken En blomma i Afrikas öken vilket är en av de bästa böckerna jag läst! Har hört att den är bra, men den var mycket bättre än vad jag trodde, titeln lät juh inte som om det skulle vara en wow bok liksom, men shit. Älskarn, Ett väldigt bra boktips =) Läs den!


Baksidestext
Waris Dirie är född i Somalia - vid sex års ålder vallade hon geter i den somaliska öknen. När hon var tolv skulle hon giftas bort med en för henne okänd sextioårig man. Hon flydde då till Mogadishu och lyckades ta sig vidare till London där hon fick arbete som oavlönad piga hos en farbror, den somaliske ambassadören. I London "upptäcktes" hon som fotomodell och inledde en sagolik karriär som toppmodell med hela den rika världen som arbetsfält.

Waris Dirie är bosatt i New York. Hon arbetar fortfarande som fotomodell men är också s k human rights-ambassadör vid FN med uppgift att skapa en världsopinion mot kvinnlig könsstympning. Hon utsattes själv, som liten flicka, för könsstympning av grymmaste slag.

'En blomma i Afrikas öken' är en omtumlande läsning som ger inblickar i seder och bruk i en somalisk nomadfamilj men också i det glittrande livet i den internationella modevärlden. Boken är också ett kraftfullt dokument i kampen mot kvinnlig könsstympning.



Nu är klockan strax efter 21.30 och vi skulle egentligen kolla på nya Wallander filmen - Kuriren, men det är en deckare på tv så ska kolla på den istället, eller håller på för fullt samtidigt som jag skriver blogg och messar med Kusin vitamin och Robban. Sen efter deckaren blir det nog sängen för min del, om jag orkar jag ska börja läsa en utav alla böcker som är inför tentan. Den viktigaste av dom, minns ej vad den heter bara för det . haha men men . Den och några till ska ja försöka läsa ganska snart så jag är lite på läst inför tentan =) Efter allt pluggande och tentan drar jag utomlands! Äntligen!
Längtar så himla mycket, <3
Men nu ska jag fortsätta kolla på beckaren och så. Men skriver senare sen!
See you later!

. Puss då! - Survive, ♥
Mathilda

Kommentarer
Postat av: Emma

hehe jorå det e bara bra, med dig?

2009-07-26 @ 21:57:26
URL: http://elizitarica.blogg.se/
Postat av: Maria

Den boken är kanon, fast de va länge sen jag läste den :)

2009-07-27 @ 08:18:56
URL: http://eliasmammma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0